Elektronická recepční od Innovis nikdy nespí

Innovis je mezinárodní poradenská společnost, která nabízí řešení digitální transformace. Je součástí holdingu M2C, jen působí na trhu už 30 let. Českým i zahraničním partnerům z nejrůznějších odvětví poskytuje služby integrovaného facility managementu.

Innovis je technologickým partnerem firem od prvotního nápadu přes vývoj až po implementaci řešení. Zaměřuje se především na technologické zabezpečení budov, automatizaci a zpracování dat pomocí IoT, AI a pokročilé analytiky. S jejími aktivitami nás seznámil managing director František Leiter.

Co se skrývá pod názvem Innovis? Je to technologická divize společnosti M2C, která je dodavatelem technologických a softwarových řešení. Chceme demonstrovat, že M2C Holding není pouze dodavatelem facility managementu, ale i partnerem pro technologická řešení. V Innovisu se chceme soustředit na technologie, a tak naše produkty zlepšovat a nabídnout zákazníkovi lepší a ucelenější řešení. Jsme „solution provider“ a máme celou škálu produktů a služeb. Jako příklady mohu uvést kompletní automatickou vrátnici, elektronickou recepci, aplikaci k řízení techniků v provozu, řízení obchodních představitelů v provozu, řízení inspekcí, vzdálený monitoring údržby a security nebo systém pro řízení a monitoring energií. Takže opravdu široká platforma. Významnou roli přitom hraje naše dohledové centrum Space.

Co umí vzdálený a dohledový přístup Space? Dokážeme monitorovat signály z rozličných zařízení, např. z kamer apod. Získáváme informace o aktivitách v objektu, čímž dokážeme zefektivnit třeba provoz fyzické ostrahy. Nadneseně řečeno odpadá hlídkování a pobíhání kolem objektu, ale zvládneme to prostřednictvím technologií. Sledujeme dění na kamerách, získáváme z nich alarmy a reagujeme na ně.

Jaké jsou ještě další možnosti při použití Space? V současné době je to velký hit pro města s kamerovými systémy. Jsme schopni tam postavit videomatické řešení, které dokáže vyhodnocovat potenciální kriminální činy, jako např. vykrádání aut, loupež nebo odhalit člověka, který se nějak nepatřičně pohybuje, a je předpoklad, že je podnapilý. Do dohledového centra Space dostaneme o takové činnosti signál a operátor následně tuto skutečnost kvalifikuje a vyhodnocuje, zda jde o skutečný poplach. Pokud ano, předá informace policii.

To je zajímavá služba. Je o ni zájem? Nyní při rozšiřování Smart Cities je to pro obce velké téma. Software si vyvíjíme sami a částečně outsourcujeme.

Kam Space směřuje dále? V současné době se zaměřujeme na energetiku. Řídíme systémy měření a regulace a monitorujeme odběry energií v budovách. Naši analytici, kteří ve Space pracují, dovedou na základě dat získaných ze systému a z jejich analýz určit, kde lze uspořit, popř. jakým způsobem řídit toky energií v budově efektivněji. Myslím si, že je to v současné době také velké téma. Obecně dokážeme pomoci každému, kdo spravuje nějakou nemovitost nebo areál. Druhou rovinou jsou procesy a software, protože naše řešení jsou aplikovatelná v podstatě pro všechny budovy.

Jaká je praxe? S ohledem na letošní změny v oblasti energetiky a směrováním EU s ESG je to velké téma. Poptávka je tudíž velká. Nejde jen o poptávku, kterou generuje naše obchodní oddělení, ale přicházejí se za námi radit jak klienti stávající, tak i ti potenciální.

Lze Innovis označit jako startup? My se necítíme úplně jako startup, protože za námi stojí silná matka. Avšak vzhledem k tomu, že jsme relativně samostatná a silná technologická divize, tak si můžeme dovolit fungovat jako startup. Když máme nějaký nápad, dokážeme ho rychle zavést, otestovat a nebrzdí nás žádné zdlouhavé procesy. A to si myslím, že je neskutečnou výhodou Innovisu.

Daří se aplikovat nové technologie ve starších budovách? Abychom dokázali přetvořit starší budovu na inovativnější, musíme do ní implementovat určité technologie pro optimalizaci jejího chodu. Nové technologie mohou řešit automatické řízení provozu dané budovy, tedy od vytápění, ventilace přes osvětlení, bezpečnostní systémy až po další smart technologie.

Je možné z každé staré budovy udělat smart? Každou budovu lze do určité míry vylepšit nebo zvýšit její hodnotu, optimalizovat její chod, prostě zvýšit její atraktivitu. To vše se dá, ale je samozřejmě otázkou, do jaké míry. Vždy to záleží na individuálním posouzení.

Jak lze dosáhnout efektivnějšího provozu a snížení nákladů? Využitím našich řešení a jejich implementace. Jako příklad mohu uvést naši automatickou vrátnici pro průmyslové a logistické areály, což je v současnosti velký hit, a myslím si, že do několika let bude každý areál vybaven vjezdem s automatickou vrátnicí. Toto řešení odbourává finanční náročnost spojenou s lidmi, kteří zde musejí být 24/7.

A proč, když se celý proces dá automatizovat? Dnes je problém, že lidé, které hlavně ani nemáte, stojí spoustu peněz i v té vrátnici. To znamená, že jsme nuceni ta řešení hledat.

Můžete uvést ještě další příklady? Mluvil jsem o Space – centru vzdáleného dohledu. Tam je to velmi podobné. Dám příklad: máte objekt, který střeží několik pracovníků ostrahy, a je otázkou, do jaké míry je to efektivní. My jsme toho názoru, že je vždy prostor pro větší efektivitu různých procesů a většinu areálu lze vzdáleně monitorovat z jednoho místa. Pokud jste obchodní řetězec, nemusíte mít v každém svém objektu monitorovací středisko, ale všechno můžete svést do jednoho bodu a centrálně monitorovat. Tím dochází k určité optimalizaci a zvyšuje se efektivita.

Může automatická recepční opravdu nahradit člověka? Měl jsem na mysli spíše automatickou vrátnici v logistice a průmyslu, která slouží pro odbavování a kontrolu vjezdu kamionů apod. Ale když se bavíme o automatické recepční pro administrativní budovy a hotely, tak může sloužit jako doplněk v případě, že máte velkou recepci. Stále potřebujete určitý „human touch”. Nicméně tam už nejsou potřeba dva lidé, ale pouze jeden člověk. Automatickým procesem je možné odbavovat přes elektronickou recepci. Další výhodou elektronické recepční je to, že nikdy nespí, takže při večerním provozu ji můžete využít bez vrátného, který by tam musel být kvůli několika návštěvníkům celou noc. Další její předností je kromě efektivity a rychlosti odbavení, že budova zároveň získá digitalizací na určité atraktivitě a vy jako provozovatel či správce jste technologicky progresivnější.

Data z Innovisu lze využít i marketingově. Jakou formou? Například v obchodních centrech instalujeme chytré senzory, díky nimž dokážeme počítat návštěvníky, vyhodnocovat jejich pohyb, predikovat či optimalizovat celkový chod budovy a získat nějaké marketingové informace (o jaké produkty mají v retailu lidé zájem, kde se shlukují, kolik zde tráví času apod.). To se dál přetváří do datových vizualizací ve formě známých heatmap apod. a pomáhá vlastníkům ve vyhodnocování jejich byznysu.

Jaké chystáte novinky v Innovisu? Pracujeme například na akvizici středně velké softwarové společnosti, tudíž budeme schopni rozšířit vlastní softwarové portfolio. V zásadě posílíme naše softwarové týmy, což znamená, že zkvalitníme službu pro koncového zákazníka. To je v současné době jedna z velkých novinek. Více podrobností zatím o této transakci nemohu říct, ale v lednu se dozvíte víc.

TEXT Martina Kymrová FOTO Archiv Innovis

Daikin nabízí energeticky úsporná řešení pro všechny segmenty.

Společnost Daikin byla založena před téměř 100 lety v Japonsku a nyní působí ve více než 145 zemích světa. zastoupení v České republice vzniklo v roce 1992.

Prostřednictvím svých partnerů, jejichž síť se neustále rozšiřuje, dodává Daikin tepelná čerpadla, zásobníky teplé vody, čističky vzduchu, klimatizační jednotky, fan-coil jednotky, chladicí jednotky – a to pro bytové domy, komerční sféru i pro průmyslovou sféru. Více nám sdělil Vladimír Steiner, generální ředitel Daikin Airconditioning Central Europe – Czech Republic spol. s r.o.

Rok 2022 je ve znamení zdražování energií. Jak budete hodnotit letošní sezonu?

Energetická krize vyvolává v tuzemsku dosud nevídaný zájem o tepelná čerpadla. Do jejich dynamicky rostoucích prodejů se promítají silné obavy z nedostatku plynu a zvyšujících se cen, v důsledku čehož se majitelé nemovitostí snaží dosáhnout maximální energetické efektivity a soběstačnosti. Daikin je od roku 2019 jedničkou v segmentu tepelných čerpadel. S 25% nárůstem obratu ve fiskálním roce 2021 (duben 2021 – březen 2022) zaznamenala společnost Daikin Europe desátý rok růstu v řadě. Byl to rok rekordní (s obratem 4,3 mld. eur). Co se týká prodejů tepelných čerpadel pro rezidenční projekty u nás, jsme v letošním roce na 250 % oproti stejnému období v loňském roce. Česká republika, která je součástí regionu Daikin Central Europe, tedy k nárůstu obratu podstatně přispěla. Roste také zájem o vytápění klimatizačními jednotkami. Prodej našich splitových klimatizačních jednotek v letošním roce vzrostl o 40 % a řešení multisplit, kdy je k jedné vnější jednotce připojeno až pět jednotek vnitřních, vzrostl v porovnání s loňským rokem dokonce o 52 %. K zájmu o multisplit řešení přispělo také představení klimatizace Multi+, která dokáže efektivně chladit nebo vytápět až tři místnosti a navíc ohřívat v zásobníku teplou vodu. Pro malé a střední domácnosti představuje kompletní řešení s možností snížit náklady na energie. A pokud jde o naše komerční řešení, i zde jsme zaznamenali významný nárůst prodejů. Daikin nabízí energeticky úsporná řešení pro všechny segmenty Brněnská továrna Daikin, kde se staví nová hala.

Můžete uvést některé úspěšné projekty či zakázky v tomto segmentu?

Jde o projekty, které se plánují delší dobu, než po jakou čelíme energetické krizi. Za všechny provedené v poslední době bych jmenoval např. bleskovou výměnu chillerů ve společnosti Zentiva, vytápění a chlazení pro zelenou budovu The Flow Building na Václavském náměstí či budov Via Una v ulici Na příkopě v Praze nebo zapojení společností Toyota Motor Manufacturing Czech Republic a Zaměstnanecká pojišťovna Škoda do našeho programu oběhového hospodářství „L∞P by Daikin –Recover – Reclaim – Reuse“, který ročně (celosvětově) ušetří 250 000 kg nových chladiv, čímž snižuje dopad našeho odvětví na životní prostředí.

Komunikace s architekty a projektanty je nedílně spojená s vaší nabídkou. Jakou formou probíhá? Rezonuje téma BIM?

O architekty a projektanty se snažíme pečovat ze všech stran. Samozřejmostí jsou knihovny pro všechny obvyklé plánovací softwary včetně BIM na našem webu, softwary pro výběr a návrh jednotek Daikin a pomocnou ruku jsou vždy schopni nabídnout také naši interní technici a projektanti. Architekty a projektanty pravidelně bereme také na prohlídky českých i zahraničních referenčních projektů nebo do výroby, kterou máme v Plzni a Brně. V neposlední řadě poskytujeme širokou síť spolehlivých montážních a servisních partnerů. Dostupné náhradní díly garantujeme po celou dobu životnosti našich výrobků. Stále hledáme nové možnosti spolupráce a komunikace s touto cílovou skupinou. Podíleli jsme se také na průzkumu mezi architekty, který nám přinesl potřebné tipy, jak na to.

Škála vašeho sortimentu je opravdu široká – do rodinných domů, kanceláří, průmyslových objektů, hotelů a nákupních center. Který segment považujete letos za klíčový? Kam budete převážně cílit v příštím roce?

V letošním roce zaznamenal boom zejména rezidenční sektor, s podobnou poptávkou počítáme i v dalších letech, proto také investujeme do rozšíření našich výrobních kapacit pro tepelná čerpadla. Nedávno jsme oznámili investici 50 mil. Eur do nové výrobní haly v Brně, investujeme také v Německu, Polsku či Belgii, a to nejen do výroby, ale také do vývoje.

Které vaše produkty považujete za „top“? Například o který typ výrobků je mezi klienty největší zájem?

Z výrobků pro rodinné domy a byty bych jmenoval naše tepelná čerpadla Altherma třetí generace. Vyhrávají ceny za design, jsou spolehlivá a mají vysokou účinnost. Je to takové rodinné stříbro. Komerční výrobky jsou pro nás z pohledu celkového objemu příjmů samozřejmě velmi důležité. Nechci být neskromný, ale Daikin dal celé kategorii výrobků pro chlazení a vytápění velkých komerčních budov jméno – VRV systémy, když jsme před 40 lety přišli s variabilní regulací objemu chladiva, která zákazníkovi (správci budovy) umožňuje odděleně regulovat klima v různých zónách, místnostech nebo v jednotlivých podlažích, a tím spoří energii. Tyto systémy se vyznačují vysokou účinností a flexibilitou při návrhu i instalaci. Letošní novinkou je VRV 5 se zpětným získáváním tepla, který má o 13 % vyšší sezonní účinnost ve srovnání s předchozí generací. Je ideálním řešením pro chlazení a vytápění projektů, kde je prioritou Instalace chilleru ve společnosti Zentiva. Projekt formou All in One.

INTEGROVANÝ FM dopad na životní prostředí včetně těch, jejichž cílem je dosáhnout akreditace BREEAM, LEED nebo WELL. A když jsme u toho chlubení, nové VRV systémy pracují s chladivem R-32, které vyvinul také Daikin. Toto chladivo je nejen efektivnější z pohledu přenosu tepla, ale má také o dvě třetiny nižší potenciál globálního oteplování (GWP) než chladivo R410A. Tyto parametry umožňují snížení náplně chladiva o 15 % a menší průměry potrubí. Záměnou chladiva dochází ke snížení přímých emisí CO2 až o 71 %. Chladivo R-32 je jednosložkové chladivo. Podporuje cirkulární ekonomiku, protože se snadno regeneruje a recykluje.

Zákazníkům a facility managementu nabízíme také řadu servisních služeb, jako např. zapůjčení chladicích jednotek. Letos koncem léta jsme například společnosti Škoda Energo zapůjčili na dobu necelých dvou měsíců chillery Daikin. To jim umožnilo bez problémů a přerušení výroby překlenout dobu potřebnou k opravě stávajících chladicích zařízení v prostorách areálu lakovny v Mladé Boleslavi. Pomáháme také se zhodnocením stavu zařízení a navrhujeme řešení modernizací, oprav nebo obměn zařízení. Vždy se snažíme nabídnout zákazníkovi komplexní řešení All in One. Má to pro něj řadu výhod – nejen smlouvu s jediným dodavatelem, kterým je Daikin, a tedy jednu záruku a jeden servis, ale třeba také bezpečný vzdálený monitoring a správu budovy, pomoc se zelenou certifikací budov atd.

Řešíte propojení vašich produktů s ostatními smart komponenty v objektech vlastním systémem, nebo spolupracujete s výhradním dodavatelem?

Naše zařízení dokážou komunikovat i se systémy jiných dodavatelů prostřednictvím řady WLAN adaptérů pro různé běžně používané smart systémy. Tepelná čerpadla a klimatizace Daikin je také možno regulovat pomocí aplikace Daikin ONECTA připojené k WLAN síti z chytrého telefonu včetně vytváření provozních režimů, sledování spotřeby energie na denní, týdenní nebo roční bázi. Aplikace také umožňuje integraci produktů a služeb třetích stran přes IFFT.

Jak se chystáte reagovat na situaci v době, kdy se ekonomika propadá do krize? Jak se to odrazí v nabízeném sortimentu? Je to společná filozofie s investory, kteří usilují o certifikaci budovy?

Daikin má dlouhodobou strategii FUSION25. Sázíme na obnovitelné zdroje energie, které se v kontextu aktuální situace jeví jako výhodné nejen z hlediska udržitelnosti a ochrany klimatu, ale také z hlediska energetické nezávislosti a úspor. Obojí je samozřejmě v zájmu developerů, investorů či majitelů staveb, ale také správců komerčních budov – facility manažerů. Najít jednoho spolehlivého parťáka, který se vám postará kompletně o všechno od revize stávajících systémů chlazení a vytápění a doporučení nějaké optimalizace přes návrh řešení a úspor po samotnou realizaci i následný servis (v celém segmentu HVAC-R) není u nás tak jednoduché.

TEXT Arnošt Wagner FOTO Alena Pošíková a archiv Daikin

PF 2023

Neodklizený sníh může způsobit značné finanční škody, ohrožuje i zdraví a životy.

Kdo zodpovídá za padající sníh a led ze střech budov?

Sněhová nadílka trápí během zimy nejen chodce a řidiče, ale také majitele budov. Zejména vlastníci domů mají přes zimu celou řadu povinností, které se nevyplatí zanedbat. Kdo za úklid sněhu, který může ohrožovat zdraví lidí i majetek, zodpovídá a v jakých případech může zasáhnout i třeba armáda? A co dělat, když vám vznikne škoda?

Pokud napadne a leží sníh, znamená to pro majitele a správce budov starosti. Na střechách domů se často nakupí značné množství mokrého sněhu. Pokud následně začne mrznout, mohou vznikat rampouchy. S oblevou pak sníh a led ze střech padají, a to je nebezpečné jak pro chodce, tak i pro podél domů stojící automobily.

„Majitel pak musí zajistit bezpečnost svého objektu, aby případné masy sněhu padající ze střechy domu nezpůsobily škodu na majetku nebo zdraví. Největším rizikem pak jsou rampouchy a zmrzlé sněhové plochy, které mohou vážit i desítky kilogramů,“ říká Jan Dzúr ze společnosti Kärcher.

Za zabezpečení zejména střech   ale i dalších součástí budov od padajícího sněhu či ledu zodpovídá vlastník nemovitosti nebo jeho správce. Jedná se o povinnost, kterou se vyplatí nepodcenit, protože následky mohou být velmi nákladné nebo až fatální. I případná právní odpovědnost za způsobené škody na majetku i zranění je také na majiteli objektu. Tento problém za majitele domu tedy určitě neřeší technická správa či technické služby daného města či obce.

„To se děje, ale v našich městských podmínkách pouze výjimečně. V případech rozsáhlé kalamity, kdy nejenže hrozí velké nebezpečí, ale je i riskantní jakýkoli neprofesionální zásah. V takovém případě zasahují i hasiči a při opravdu extrémní kalamitě může zasahovat i armáda,“ doplňuje Jan Dzúr ze společnosti Kärcher.

Úklid chodníků: Obec versus vlastník nemovitosti

„Chodník je podle zákona součástí stavby komunikace, případně samostatnou stavbou, jež je součástí pozemku, na kterém se nachází. Protože je mnoho chodníků v městech a obcích právě v jejich vlastnictví, patří mezi jejich povinnosti zajistit odklizení sněhu či zmírnění závad ve schůdnosti. Odpovědnost v tom případě má obec,“ říká Jan Dzúr ze společnosti Kärcher.

Jinak je to ale u chodníku k domu. Za tento chodník naopak odpovídá jeho vlastník. Což může být také obec, ale často tomu tak není. Nejčastěji to bývá soukromý majitel, firma nebo instituce, SVJ nebo bytové družstvo.

Nejen schody do domu, ale také bezprostřední prostor před vstupem do něj, jsou plně v odpovědnosti majitele objektu. Jedná se o prostor, se kterým se dostane osoba při východu z objektu poprvé do kontaktu. A ten musí být uklizen tak, aby byl bezpečný a zbavený sněhové pokrývky a náledí.

Co dělat, když vám vznikne škoda V případě, že vám vznikne škoda způsobená sněhem či ledem, odborníci doporučují následující postup. Určitě nezapomeňte vše nafotit, a to nejen místo události, ale i stav objektu a samotné poškození, ať už se jedná o škodu na majetku nebo zranění. Zapište si také čas, kdy ke škodě došlo, pokud možno zajistěte svědky, ideálně si na ně vezměte kontakt pro další komunikaci. Pokud jsou škody na majetku nebo na zdraví vážnější, neopomeňte přivolat policii, která o události vyhotoví oficiální záznam. Škodu pak bezodkladně nahlaste pojišťovně.