Přístup bez klíčů je pro komerční sféru nezbytný

Přístup v komerčních budovách zdaleka nekončí u vchodových dveří a garáže jako v rodinných domech. Vstupy, brány, závory a ještě více lidí, kteří jimi procházejí… Investoři a manažeři stojí před mnoha výzvami spojenými s bezpečností, správou klíčů a uživatelů a flexibilitou přístupu. 

Majiteli apartmánů LaBouda pomáhá samoobslužný check-in díky NFC klávesnici. (©LaBouda)

Dohled nad řešením přístupu se s každými dalšími dveřmi, zámkem a uživatelem komplikuje. Zde je sedm bodů, které jsou společné pro firemní budovy (kanceláře, výroby, sklady), pohostinství (hotely, penziony a apartmány typu Airbnb) a řetězce obchodů či restaurací:

  1. zajištění přístupu pouze pro oprávněné osoby – kritický prvek pro ochranu zaměstnanců, hostů, majetku a citlivých informací
  2. flexibilní a rychlé změny přístupových práv – schopnost přizpůsobit přístupová práva v reakci na proměnlivé okolnosti, jako jsou noví či odcházející zaměstnanci, změny rezervací nebo ztráta přístupových karet
  3. integrace s dalšími systémy – získávání dat pro systémy k evidenci docházky či napojení na alarm
  4. správa klíčů a karet – náročná správa a distribuce příslušenství pracovníkům či hostům
  5. dohled – schopnost monitorovat, kdo a kdy vstoupil do objektu nebo určitého prostoru
  6. speciální a časově omezené přístupy – specifické přístupy např. pro úklidový personál či dodavatele
  7. parkoviště a garáže – správa přístupů do parkovacích prostor pro zaměstnance, hosty nebo návštěvníky

Na řadě je inteligentní řešení

Pokud se budete nadále držet klasických klíčů, dohlížet na ně, zařizovat jejich výrobu a výměnu, předávat a odebírat je, nelze vůbec mluvit o flexibilitě. Ztráta univerzálního klíče nebo klíče od citlivých prostor si vyžádá nákladnou výměnu zámků (kterou nelze provést okamžitě), v horším případě způsobí nepovolané osoby velké škody.

„Přístup návštěvníků do objektu se obejde bez přítomnosti personálu, který by předal klíče. Pro samoobslužný check-in je veškerý přístup do budovy řešený kódovými NFC klávesnicemi. Hostům tak stačí poslat vytvořený kód, jehož prostřednictvím se dostanou do prostor, kam mají přístup,“ vysvětluje Igor Doležal, majitel penzionu s apartmány LaBouda v Kunčicích s tím, že po odjezdu hostů kód smaže a snadno vytvoří zase jiný pro další hosty. Předávání klíčů by bylo zbytečně složité.

Přístupová řešení se přesunula od klíčů k čipům, tagům, kartám nebo ke zmíněným čtečkám (často NFC) a kódům. Bezklíčový přístup zvolila i společnost BScom a BSSHOP pro vlastní kancelářskou budovu v Trutnově. Vchod do prodejny v přízemí se navíc automaticky odemyká a zamyká podle provozní doby.

Bezpečná investice

Ne že by se karta nebo přívěsek s čipem nedaly ztratit, ale administrátor může příslušenství a kódy odebrat a přidat z centrálního systému správy – je to rychlejší, pohodlnější a především levnější než výměna zámků. Takové řešení šetří investorovi či manažerovi spoustu času a především slouží jako prevence před riziky, které komplexní přístup velké budovy přináší.

Bezpečnost byla pro investora prioritou i v kancelářích Geoline v polském Zabrze. Do jednotlivých pater objektu rozváží zaměstnance výtah, proto v něm firma instalovala klávesnici NFC Code Touch (numerická klávesnice s NFC čtečkou). Ta ověřuje, kam výtah může a nesmí osobu autorizovanou kódem zavézt. Majitel a správce mají přístupová práva nastavená tak, aby se jim dveře výtahu otevřely všude.

V Penzionu a vinařství U Harmáčků v Hustopečích potřeboval majitel střežit hodnotný vinný sklep, do něhož vedou prosklené dveře ze společné jídelny. „Do vinného sklepa hosté sami na degustaci nesmějí. Proto se zámek v prosklených dveřích otevře jen za přítomnosti obsluhy,“ vysvětluje vinař Jiří Harmáček s tím, že personál pro vstup rovněž využívá NFC Code Touch.

V průmyslovém závodě firmy HYDAC v Plané nad Lužnicí hlídá stejná klávesnice přístup do kotelny, kam smějí vstoupit jen pověření technici. Jelikož se toto využití osvědčilo, instalační firma přidá bezpečnostní zámky s dalšími klávesnicemi i do ostatních prostor včetně administrativní části.

Mocný management uživatelů

Do dveří prodejny firmy BScom mohou zákazníci vstoupit jen v provozní době, mimo jsou zamčené. (© BScom, BSSHOP)

Komerční budovy vyžadují rozsáhlejší správu uživatelských práv, která lze přiřadit jednotlivcům i skupinám. Práva pak lze řídit třeba pomocí kalendáře, což umožňuje časově omezené přístupy. Přidávání, nastavování a odstraňování přívěsků, tagů, karet a kódů je intuitivní – v jedné aplikaci. A můžete to dělat buď lokálně, nebo vzdáleně (bezpečně, bez nutnosti posílat data na cloud).

Velké firmy, řetězce a skupiny hotelů ocení, když jim systém dovolí tuto správu provádět nadřazeně nad všemi pobočkami napříč lokalitami. Této funkci se říká trust. Umožňuje např. nastavit NFC samolepku tak, aby se s ní zaměstnanec dostal do domovské pobočky i třeba do firemní centrály.

O tom všem musí mít odpovědná osoba přehled na jedné platformě, v jedné softwarové aplikaci, kde může sledovat i detailní záznamy o vstupech a odchodech uživatelů s konkrétními časy.

Flexibilita stvořená pro byznys

Správný přístupový systém pro komerční prostory musí vyhovět velkému počtu dveří, zámků a uživatelů a neměl by mít problém zapojit i třeba garážová vrata. Prostředí byznysu je dynamické a potřeby firem se časem mění, systém tak musí být rozšiřitelný bez větší námahy a nákladů a zároveň být velmi univerzální a zvládat pokročilé požadavky.

Takové využil hotel reSTART v Jičíně. Zaštiťuje správu přístupu do jednotlivých částí budovy a pokojů, čímž usnadňuje klientům a zaměstnancům pohyb po celé budově a dohlíží na její bezpečnost. Stará se také o správu hotelového parkoviště – monitoruje dostupnost parkovacích míst, ovládání závory, řízení nabíjecích stanic pro elektromobily a následně odesílá data do recepce hotelu, která na jejich základě může návštěvníkům účtovat parkovné.

V průmyslové hale firmy Pester CEE v Kolíně řídí přístupový systém pět vchodů, vjezdové brány řízené časovačem nastaveným dle provozní doby a vrata do expedice.

Řešení? Automatizace budov!

Jak je možné toto všechno udržet v jednom řídicím systému? Všechny zmíněné možnosti poskytuje systém inteligentní automatizace budov Loxone, který dokáže uceleně vyřešit přístupový systém a propojit ho s dalšími technologiemi a systémy, jako je alarm, ale třeba i osvětlení, audio a regulace vnitřního klimatu v návaznosti na provozní dobu firmy nebo přítomnost hostů v pokojích (což vede k efektivnímu energetickému managementu).

Nejde jen o produkty. S Loxone získáte i bezplatný software pro management přístupu. Aplikace pro mobily, tablety a laptopy je intuitivní, jednoduchá pro správu uživatelů a dostává se jí pravidelných aktualizací zdarma pro nové funkce.

Jste investor nebo majitel firmy? Dveře, brány a vrata jsou pro byznysové prostory klíčové. Mějte je pevně v rukou, ať jste kdekoli. Jste elektrikář a chcete řešení nabízet klientům? Nemusíte být odborník na přístup, implementovat Loxone pro vás jako partnera nebude problém. 

Více o inteligentním přístupu: bit.ly/pristup_chytre.

Co vše zvládne NFC Code Touch:

  • tvorbu časově omezených kódů pro hotelové hosty nebo firemní návštěvy
  • tvorbu specifických práv přístupu pro úklidové týmy
  • evidenci pracovní doby zaměstnanců (díky otevřenému API)
  • zadáním jednoho kódu nejen odemkne/zamkne, ale i aktivuje/deaktivuje alarm
  • dvojfázové ověření kombinací přiložení přívěsku a zadání kódu
  • evidenci spotřeby občerstvení a nápojů ve firemním baru pro účtování poplatku
  • žízení vstupu do firemních skříněk
  • přístupy a vyúčtování pro samoobslužné 24/7 prostory, jako jsou nonstop supermarkety nebo posilovny
  • notifikaci do mobilu, pokud host úspěšně absolvuje samoobslužný check-in a ubytuje se
  • evidenci půjčování jízdních kol, lyží apod. k poplatku při check-outu
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *