Snímače PWS vyvinuté firmou H&B Group

H&B Group vyvíjí a dodává digitální technologie a komponenty včetně hardwaru pro globální hráče již řadu let. Nyní vám představujeme PWS CISA – zařízení pro snižování provozních nákladů v segmentu hospitality, tedy v ubytovacích zařízeních všech velikostí a formátů, které je však využitelné pro jakýkoli provoz.

PWS (Power Saving System) je zařízení, které slouží k úspoře elektrické energie tím, že odpojuje silové okruhy napájení 230 V v hotelových pokojích v době, kdy host není přítomen. Vedle toho však může zajistit, aby byla teplota v pokoji upravena na ekonomickou úroveň – aby se v zimě příliš netopilo a aby v létě zbytečně neběžela klimatizace. Tuto funkci zajišťuje PWS tím, že je schopen ovládat pokojový regulátor.

Není karta jako karta

Úspora elektrické energie pouhým odpojením světel a zásuvek se pohybuje v řádech jednotek procent, avšak úspora vzniklá úpravou teploty dosahuje až desítek procent. A to už je zajímavý efekt.

Systém funguje na principu přítomnosti pokojové karty ve snímači (slotu) umístěném obvykle na stěně v blízkosti prvního spínače světel u vstupních dveří do pokoje. Aby tento slot byl vidět i za tmy, mívá obvykle místo, kam je třeba kartu zasunout, osvětlené pomocí LED.

Filozofie je taková, že host potřebuje mít svou kartu u sebe v okamžiku, kdy chce do pokoje vstoupit. Bez ní si totiž neodemkne zámek. Navíc když kartu při otevírání pokoje musí mít u sebe, nemůže ji nechat ve slotu. V té době proto PWS odpojí všechny silové okruhy v pokoji – kromě těch, které odpojeny být nesmějí (chladnička, zabezpečení apod.), a pokud je v pokoji regulátor teploty, nastaví ho na ekonomickou hodnotu.

Nejjednodušší jednotky PWS pracují s jednoduchým mechanickým spínačem, který zasunutá karta sepne. Takový systém však lze snadno oklamat zasunutím kusu kartonu či jiné karty než pokojové. Aby se stal efektivním, je třeba, aby rozpoznal, zda ve slotu je skutečně právě to, co jej má sepnout, tedy hotelová karta. A právě to je předmětem vývoje společnosti H&B Group.

Chytré karty přispívají k úsporám

Firma H&B Group dlouhodobě spolupracuje s italskou nadnárodní společností CISA, která je členem celosvětové skupiny Allegion a v sortimentu svých kartových zámkových systémů měla snímače PWS, které zpočátku pracovaly s mechanickým spínáním. Později vyvinula systém s optickým snímáním černých polí, která byla natištěna na klíčových kartách. Ten byl sice dokonalejší a neaktivoval se v případě předmětů bez černých polí na správných místech, ale dal se poměrně snadno oklamat. Navíc vyžadoval, aby černá pole byla na kartě natištěna, což její pořizovací cenu neúměrně zvyšovalo.

Změna nastala se zavedením bezkontaktních karet. Tady přišla firma H&B Group s myšlenkou číst obsah paměti a vyhodnotit, zda jde o správnou kartu, či nikoli. H&B Group vyvinula snímače PWS, které dokážou detekovat, že ve spínači je skutečně karta ISO 14443B, kterou ve svých zámkových systémech používala firma CISA, a je správně naformátovaná. Snímač sepne stykač pouze v takovém případě a na jinou kartu (nebo na nenaformátovanou) nereaguje. Tento snímač nabídla H&B Group firmě CISA, která jej zařadila do svého portfolia. Od té doby je H&B Group dodavatelem a partnerem CISA a vyvíjí pro ni a dodává inteligentní spořiče PWS. 

Zpočátku se jednalo o jednoduchou detekci vložené karty se záznamem CISA. Tehdy nebylo možné rozlišit, zda se jedná o kartu k danému pokoji, nebo rozpoznat typ karty. Postupem času vznikaly nové verze PWS slotů, které pracovaly i s kartami podle normy ISO 14443 A (MIFARE) a dokázaly rozpoznat, zda vložená karta patří hostovi nebo personálu. Podle toho byl systém PWS schopen ovládat dva stykače a spínat jiné okruhy v případě přítomnosti hosta nebo personálu. Samozřejmě se tato funkce týkala i pokojového regulátoru, který byl nastaven na jinou teplotu, pokud by byl pokoj prázdný, jinou v přítomnosti hosta a jinou, pokud by zde pracoval personál. Tato varianta snímačů PWS už rovněž byla schopna zjistit, jestli vložená karta je naprogramovaná právě pro pokoj, kde se onen spínač nachází, protože jiná jej neaktivuje.

Recepce má přehled o pohybu hosta

V současné době vyvíjí H&B Group pro firmu CISA novou verzi PWS, která bude pracovat jak s kartami MIFARE, tak i DESFIRE. To je technicky náročné, protože každý typ pracuje s naprosto odlišnými komunikačními protokoly, což vytváří tlak na výpočetní kapacitu procesoru snímače PWS, a tedy i na jeho rozměry a energetické nároky.

Dalším rozšířením funkce snímače PWS, jehož vývoj je již dokončen a o jehož zařazení do portfolia firmy CISA se jedná, je detekce přítomnosti hosta a následná informace pro recepci hotelu. Při používání plastových karet k odemykání dveří totiž odpadá nutnost vracet klíč do recepce při odchodu z hotelu. Personál tedy nemá možnost pohledem na věšák s klíči poznat, zda host je nebo není v hotelu, jako tomu bylo dříve. Avšak o tom, kde v hotelu se host nachází, přehled nebyl. Systém PWS vyvinutý H&B Group pro firmu CISA dokáže recepci takovou informaci poskytnout – a nejen to. 

Tato generace snímačů je totiž schopna číst data z paměti karet a analyzovat je. Na základě této analýzy dokáže rozpoznat, čí karta je do snímače vložena. Pomocí vestavěného komunikačního protokolu RS485 pak lze tuto informaci přenést do recepčního PC, na jehož monitoru software vyvinutý rovněž v laboratořích H&B graficky zobrazí, který pokoj v hotelu je prázdný, kde je host a kde personál. Tímto způsobem je možné upozornit recepci, že dveře pokoje nejsou dobře zavřené nebo že do pokoje vstoupil někdo, kdo nemá správnou kartu. Filozofie této funkce je totiž taková, že po rozepnutí dveřního kontaktu, k čemuž může dojít jen otevřením dveří, se předpokládá, že někdo vstoupí do pokoje. Pokud má tato osoba správnou kartu, vloží ji následně do snímače, aby mohla používat osvětlení a elektřinu. Pokud tedy je vložena karta ve stanoveném časovém limitu, systém nic neavizuje. V případě, že se tak nestane, je předpoklad, že v pokoji je někdo cizí. Při odchodu je logika opačná. Pokud jsou dveře otevřeny krátce po vyjmutí karty ze spínače, je vše v pořádku a alarm se neozve. Grafický software v recepci takové situace barevně a akusticky zvýrazní, aby byl personál spolehlivě informován.

H&B Group je díky vlastnímu technologickému inkubátoru schopna vyvíjet, vyrábět a dodávat instalační celky, komponenty a související zařízení včetně ovládacích periferií a obslužného softwaru (nebo API integrací do požadovaného systému) pro finální integrátory na trhu, stavení a montážní firmy. Vše, co je spojené s přístupovými systémy, zabezpečením budov, propojením technologií, senzoriky a sběru dat, a to včetně integrace do chytrých domácností.

Red

Foto: Archiv redakce

Atalianu se daří implementovat principy udržitelného rozvoje ve FM

Společnost ATALIAN CZ, s. r. o., je součástí francouzské skupiny ATALIAN (dříve TFN-GROUPE). Byla založena ve Francii v roce 1944 a na český trh vstoupila v roce 2008 odkupem majoritního podílu ve společnosti JANA, s. r. o. Po akvizici AB Facility v roce 2017 se ATALIAN CZ stal jedničkou na trhu v oblasti facility managementu v ČR.

V současné době u nás společnost zaměstnává na 3 000 lidí (celosvětově kolen 130 000 ve více než 30 zemích).

Filip Ryšavý, technický ředitel ATALIAN CZ, nás seznámil s některými aspekty činnosti. 

Vaše společnost je součástí nadnárodní skupiny ATALIAN, která v podnikání sází na principy udržitelného rozvoje. Daří se vám tento přístup uplatňovat i v Česku?

Ano, v České republice se nám daří úspěšně implementovat principy udržitelného rozvoje do našich služeb. Používáme ekologicky šetrné čisticí prostředky a integrujeme moderní technologie a umělou inteligenci do správy a provozu budov. Například správným osvětlením můžeme uspořit značné náklady a zvýšit pracovní komfort. Nasazení robotů při úklidu ušetří čas a náklady a navíc přispívá k ekologii díky nižší spotřebě chemikálií. Dále používáme perlátory na kohoutky, které výrazně šetří vodu až o 90 %, a pracujeme s šedou vodou. Naše inteligentní senzory pomáhají snižovat energetickou náročnost budov. Využíváme také čisticí drony na fasády a okna, což je rychlé a bezpečné řešení. Spojení technologií a lidského přístupu nám umožňuje chránit životní prostředí a zároveň snižovat náklady našim klientům. ESG pro nás není jen zkratka, ale závazek ke kvalitní péči o životní prostředí.

Mezi základní služby, které nabízíte, patří inovativní facility management. Jak může přetransformovat ESG profil firmy a nastavit nový standard podnikání?

Facility management výrazně ovlivňuje ESG profil budovy. Naše služby pomáhají firmám přizpůsobit se moderním požadavkům na udržitelnost a nastavit nové standardy v podnikání. Pokud klient od nás využívá více služeb, dochází k synergickému efektu, což má pozitivní dopad na jeho ESG report. Naše služby jsou nastaveny tak, aby byly v souladu s ESG principy – například používáme ekologické čisticí prostředky, optimalizujeme energetickou náročnost budov a zavádíme úsporná opatření. Sami se denně chováme ekologicky a ekonomicky, třeba optimalizujeme jízdy aut a hledáme další způsoby, jak se více adaptovat na udržitelné standardy. Naše služby jsou navrženy tak, aby přirozeně a efektivně podporovaly udržitelnost.

Red.

Foto: Archiv společnosti ATALIAN CZ

Poslechněte si podcast s Filipem Ryšavým, dttps://www.youtube.com/@dafavideo

Orientace FENIX Group na vývoj a výrobu bateriových úložišť přináší ovoce

Český rodinný holding FENIX Group, největší evropský výrobce elektrických sálavých systémů, se využitím bateriových úložišť zabývá už více než 10 let. 

Současná nabídka širokého spektra bateriových úložišť pro domácnosti, administrativu, obchod, služby či průmysl, která jsou kompletně vyvinuta a vyráběna v České republice a vybavena unikátním chytrým řízením (to bylo připraveno ve spolupráci s UCEEB ČVUT Praha), je silným a efektivním nástrojem pro posílení autonomie a snížení nákladů za elektrickou energii.

Výsledky dlouhodobého využití a sledování tepelného komfortu a provozní ekonomiky, které přináší kombinace elektrických sálavých topných systémů, fotovoltaiky a baterií ve vlastní kancelářské budově jedné z dceřiných společnosti holdingu v Jeseníku (objekt je v provozu od roku 2016) ukázaly, že je to efektivní a životaschopný koncept. Současná měnící se energetika pak plně zvýraznila výhody tohoto systémového řešení.

Společnost FENIX Group vyvinula a dodává už několik let baterie s chytrým řízením pro rodinné domy (HES s kapacitou 41 kWh) a velkokapacitní špičkovací stanice (SAS s kapacitou v řádu stovek kWh), určené pro průmyslové aplikace. Její stanice typu Battery Energy Storage Systems fungují dobře a k plné spokojenosti majitelů mnoha rodinných domů a několika středně velkých výrobních závodů. 

Novinkou jsou středně výkonové bateriové stanice MES (Medium Energy Storage), které FENIX Group vyrábí a dodává v kontejnerovém provedení s bateriemi LiFePo4 v konfiguracích s výkonem od 100 do 200 kW a kapacitou od 96 do 576 kWh.

„Bateriová stanice MES je svými parametry a způsobem provedení primárně určena pro bytové domy, obchodní centra, prodejny aut, centra služeb nebo malé a střední výrobní závody a zemědělské podniky. Použití je velmi široké, vždy záleží na vyhodnocení spotřeby, kterou mají klienti v průběhu roku,“ říká Cyril Svozil jr., předseda správní rady FENIX Group. Upřesňuje: „Naše řešení představuje osvědčený a v praxi spolehlivě fungující systém. Jeho předností je i skutečnost, že je to námi vyvinutý systém, který dokonale známe a který jsme schopni ,ušít na míru‘ každému zákazníkovi podle jeho možností a potřeb.“

Nová bateriová úložiště MES jsou určena pro zajištění funkcí stabilizace odběrového diagramu v komerčních, průmyslových a výrobních areálech a pro podporu využití vlastní vyrobené energie z obnovitelných zdrojů. Úložiště MES lze využívat také pro nabíjení a dodávky energie z/do distribuční soustavy v cenově výhodnějších časových slotech v rámci spotového trhu OTE-ČR. 

Stanice MES jsou v kontejnerovém provedení vybaveny autonomní klimatizací a stabilním hasicím zařízením. Představují tak autonomní bateriový blok pro snadné připojení jedním výkonovým přívodem. Základní rozměrové provedení stanic MES pro instalaci šesti bateriových sad je 5 × 2,5 × 3 m. V případě zákaznického požadavku na nižší bateriovou konfiguraci může být délka kontejneru upravena. Uvedená technická specifikace platí pro nominální AC výkon 150 kW.

Více informací o nabídce bateriových úložišť z produkce holdingu FENIX Group včetně výsledků řady pilotních projektů najdete na www.fenixgroup.cz. 

Johnson Controls a moderní systémy ostrahy budov

Když jsem se před déle než deseti lety setkal s bezpečnostními systémy, nenapadlo mě, kam až se tyto, ale i ostatní technologie mohou posunout. 

Od správy nemovitostí, různých rekonstrukcí a staveb jsem se plynule přesunul k bezpečnostním technologiím. Jedním z aspektů bylo, abych se i v této oblasti více rozvinul a edukoval. I proto jsem si vybral Johnson Controls, globálního technologického lídra v oblasti building solutions.

Mou specializací se staly bezpečnostní technologie a požární systémy. Právě chytré bezpečnostní technologie mě uchvátily. Při studiu produktového portfolia Johnson Controls vidím nejvýraznější posun v několika oblastech – a to nejen díky videoanalytice.

Inteligentní vyhledávání už není jen fikcí z akčních filmů. Představte si, že máte výškovou budovu. Víte, že do ní např. pronikla podezřelá osoba nebo je tam zaměstnanec, jehož podezíráte, že způsobil určitou škodu (např. odcizil patent, jehož vývoj trval dlouhé roky). V budově je hodně lidí a velký počet kamer, takže manuální hledání by zabralo množství času a možná by nebylo ani úspěšné.

Jelikož od počátku známe parametry podezřelého (barva oblečení, rozpoznání obličeje), jsme schopni zadat systému, koho má zpětně hledat. Zde bych zdůraznil slovo „zpětně“, tzn. VMS (Video Management System) automaticky zpracuje, kudy se daný člověk pohyboval a co dělal. To znamená, že vytvoří krátké video, takový single clip of footage. Kdysi jsem u jiného zaměstnavatele zažil situaci, když do kancelářských prostor přes nedovřené dveře pronikl cizí člověk a ukradl dva notebooky. Tehdy jsme ho nedopadli. 

V případě soukromého objektu je velkou výhodou inteligentního vyhledávání, že umíme po určitou dobu nastavit, že pokud již někdo v daném objektu prováděl trestnou činnost a vrátil se, systém automaticky notifikuje ostrahu, čímž lze předejít dalším škodám. 

Tím se dostávám k další velmi zajímavé technologii, jíž je ochrana perimetru pomocí radaru integrovaného do VMS. Ten je vhodný zejména pro průmyslové a výrobní areály nebo logistické parky, resp. obecně pro velké plochy. Radar má ve spolupráci s VMS řadu výhod.

Je snadnější na instalaci v porovnání s tradičními technologiemi. Pomocí radaru lze vytvořit virtuální hranici (nebo chceme-li plot), kterou potřebujeme střežit. V případě, že někdo nebo něco tuto hranici překročí, radar automaticky nasměruje PTZ (Pan-Tilt-Zoomotočné, posuvné a zoomovací) kamery na daný objekt. PTZ kamery začnou objekt sledovat a vyšlou notifikaci (alert) zodpovědné osobě. Celý systém umožňuje správu událostí v reálném čase (real-time event management). Výhodou je, že při velké rozloze areálu není zapotřebí instalovat desítky kamer, ale díky radaru násobně menší počet PTZ kamer. Ostraha se tak nebude ztrácet ve velkém množství dat. Pro pokrytí kompletního perimetru využíváme software pro simulaci dosahu radaru i PTZ kamer.

Radar dokáže detekovat průnik osob, zvířat, aut, či dokonce lodí. Pryč jsou tedy časy, kdy na velínu seděla ostraha, sledovala velký počet kamer a po areálu chodili další psovodi (s nadsázkou řečeno). A v případě, kdyby ostraze na velínu něco uniklo, VMS vytvoří videozáznam o průniku. Radar funguje samozřejmě za každého počasí, tj. ve sněhu, mlze či dešti, ve dne, v noci. Zároveň dochází k eliminaci falešných alarmů.

Jednoduše řečeno radar je jednoduchý na instalaci a údržbu, pro pokrytí perimetru je ve srovnání s klasickými koncepty zapotřebí méně hardwaru, je k dispozici větší pokrytí areálu a funguje za každého počasí.

Slyšel jsem, že v jednom podniku se „ztrácí“ materiál za miliony korun ročně. Radar je proto ideálním řešením, jak ochránit podnikání a kritickou infrastrukturu. Z pohledu provozních nákladů navíc není třeba početný tým ostrahy, stačí mít chytrou technologii od Johnson Controls.

Videoanalytika je další postup, který může pomoci při ostraze objektů. Rád bych se proto na chvíli vrátil do minulosti. Před pár lety jsem pomáhal bývalému zaměstnavateli budovat operační středisko v texaském San Antoniu. Ze staré vojenské základny jsme vytvořili krásné kancelářské prostory. Když jsem se z Ameriky vrátil, po čase mi reportoval člen mého týmu, že máme problém. Přilehlé parkoviště, na němž parkovali naši tehdejší zaměstnanci, si oblíbil organizovaný gang, který opakovaně kradl za bílého dne různé díly aut. Řešení bylo tehdy obtížné. Když se dnes podívám na produktové portfolio Johnson Controls, vidím možnosti, které by mohly vyřešit výše uvedený problém. 

Pomyslnou pomocnou ruku nabízí právě videoanalytika. Ta nabízí široké možnosti uplatnění od rozpoznání barvy auta, jeho velikosti nebo typu. V okamžiku, kdy víme, že gang jezdí např. v černé dodávce nebo se všichni pohybují ve skupině, tak VMS umí automaticky informovat ostrahu. Zde bych se rád vrátil k této skupině. Dejme tomu, že gang zaparkuje vozidlo mimo střežený perimetr a skupina se pohybuje pohromadě. Díky AI modelu umíme rozpoznat, že v čase, kdy by se po parkovišti měli pohybovat maximálně jednotlivci, je zde skupina lidí. Vzhledem k tomu, že se jedná o neobvyklý jev, VMS vyšle notifikaci ostraze. Umíme si pomoci i tím, že jednoduše víme, že zaměstnanci pracují v kanceláři, a proto by nemělo být žádné vozidlo v pohybu. Pokud nějaké vozidlo přijede v neobvyklý čas, opět můžeme vyslat alert ostraze.

Dalším specifickým příkladem jsou vymezené plochy, kde není žádoucí, aby stála nebo parkovala vozidla, např. příjezdové plochy IZS, zásobovací trasy, parkovací místa pro zdravotně postižené apod. I v takovém případě umíme vyslat alert ostraze, pokud na této ploše stojí definovaný dopravní prostředek.

Potřeba manuálního monitoringu v podobě lidského faktoru se díky AI modelům, resp. videoanalytice snižuje stejně jako počet falešných alarmů. Zároveň se zvyšuje úroveň vyřešených bezpečnostních incidentů nebo těch, jimž se povedlo předejít. 

Radim Sroka

Radim Sroka má přes 10 let zkušeností se správou majetku, facility & property managementem a investičními projekty suchých staveb v kancelářích, které získal v OKIN Group, a. s. Zkušenosti uplatnil i v texaském San Antoniu při spouštění nového operačního centra a v africkém Johannesburgu v rámci studie proveditelnosti. Ve Škodě Digital, s. r. o., řídil projekt realizace nových kanceláří v Ostravě, Praze a Plzni včetně návazných relokací a zabýval se implementací bezpečnostních technologií – kamerových, přístupových a bezpečnostních systémů včetně návazných bezpečnostních procesů. V Johnson Controls Building Solutions, spol. s r. o., se věnuje návrhům, prodeji a projektové implementaci požárních a bezpečnostních technologií.

 

Foto: archiv Joohnson Controls Building

Solutionsm a Bohdan Štoček

 

Kontakt: radim.sroka@jci.com

Odkaz na web: https://www.johnsoncontrols.com/security

Tradiční setkání FM INSTITE

Tradiční setkání FM INSTITE –„networkingový“ večírek

proběhl již po deváté ve čtvrtek 19. 9. 2024 v hotelu Olympik.