Strabag PFS staví na technické správě

Na český trh STRABAG Property and Facility Services vstoupila v roce 2010 akvizicí firem Optiservis a ECM včetně jejich portfolia a klientů, takže od počátku fungovala určitá integrace. Od vstupu na český trh působí STRABAG PFS jako samostatná společnost. Aktuálně má okolo 70 zaměstnanců, z nichž 90 % jsou techničtí pracovníci. 

Na začátku října nastupuje na pozici nové generální ředitelky Martina Sirová, a tak jsme jí za DN & FM položili několik otázek.

S jakými zkušenostmi jste vstupovala do funkce provozní ředitelky do STRABAG Property and Facility Services?

Celý svůj profesní život jsem strávila v technických segmentech, nyní nazývaných facility. Z toho jsem řádově 15 let působila v ČSOB. Nikoli v oblasti financí, nýbrž v podpůrných a provozních službách FM. Byla jsem součástí týmu, který stavěl sídlo banky v Radlické ulici. To pro mne byla skvělá zkušenost!

A nyní?

Ve STRABAG PFS působím od roku 2018. Společně s Jakubem Zlochou, který se stal v roce 2020 generálním ředitelem, se nám podařilo firmu revitalizovat a nastavit nové fungování společnosti. V práci, kterou jsme společně udělali, bych nyní ráda pokračovala.

Co si představujete pod pojmem dobrá služba? Co si pod tím mám představit jako klient?

Myslím, že dobrá služba – bez ohledu na to, zda je to ve facility managementu nebo v jiné oblasti – stojí na dvou základních pilířích, a to je kvalita a spolehlivost. Důležitá je samozřejmě i komunikace s klientem, abychom si upřesnili rozsah služby včetně její kvality. Dobrou službu charakterizuje také kvalitní zákaznický servis a nezbytností je i schopnost navrhovat zákazníkům inovace a zlepšení. To všechno nelze realizovat bez dobrých a kvalitních zaměstnanců, což je nutné zdůraznit. A je jedno, zda je to STRABAG nebo jiná firma.

Takže platí to okřídlené – dobrý zákazník = spokojený zákazník?

Pro mne a pro celý STRABAG PFS je důležité, aby klient věděl, s kým spolupracuje, co si kupuje a jaká je cena. Jsem zastáncem toho, že v rámci poskytování služeb v oboru správy nemovitostí jsou, ať chcete, nebo nechcete, provozní záležitosti, které je třeba řešit. Proto v okamžiku, kdy se cokoli vyskytne, tak je třeba s klientem včas a korektně komunikovat. Vůbec si nemyslím, že je třeba některé věci tajit s tím, že se časem vyřeší samy. Takový přístup odmítám a nechci ho vůbec aplikovat. 

Společnosti v oblasti FM nabízejí častokrát klientům komplexní služby, i když se specializují jen na určitou jejich část. Jak je to u vás?

V mezinárodní rovině mohou být FM služby definovány jako všechny služby, které firma potřebuje k realizaci svých „core“ služeb. Toto dělení se uplatňuje především ve firmách, které si zajišťují FM služby interně. Naopak v oblasti dodavatelského řetězce FM služby představují určité jasně definované portfolio služeb. Z tohoto pohledu není rozsah facility služeb úplně široký, ve srovnání s některými jinými „komplexními službami“, jaké se mohou na trhu vyskytnout. Ale máte pravdu, že některé FM společnosti se specializují více na ostrahu, některé se soustředí více na úklid, a je pak otázka, zda se jedná o komplexní služby FM. U nás je základem služeb technická správa. To znamená pravidelná údržba, revize, fit-out a opravdu ta technická stránka věcí. Začínáme poměrně intenzivně působit v property službách, nicméně klíčová je, jak jsem říkala na začátku, potřeba s klientem hovořit a upřesnit si přesný rozsah. Na druhou stranu pokud klient chce službu komplexní, my mu ji nabídneme a plnohodnotně zajistíme. 

Kdo jsou vaši zákazníci, komu služby nabízíte?

U nás převažují klienti z oblasti administrativních budov a logistických center. V současné době je poměrně moderní trend nájemního či dostupného bydlení. Z tohoto pohledu se nám podařilo navázat spolupráci s klíčovými hráči na trhu v tomto segmentu, kdy spravujeme domy pro tyto účely. Nese to s sebou pochopitelně určitá specifika, a tak aktuálně působíme spíše v privátním sektoru.

Většina lidí zná značku STRABAG jako nadnárodní stavební společnost působící v řadě evropských zemích i mimo Evropu. Jak takové mezinárodní uskupení funguje?

Organizační struktura koncernu STRABAG je poměrně složitá a na českém trhu je STRABAG vnímán především jako stavební firma. STRABAG PFS je „příbuzný“ v rámci koncernu. Stavební divize není naší matkou, je to spíše sourozenecký vztah. My jako STRABAG PFS působíme zcela nezávisle a jsme liniově řízení koncernovou direkcí Property & Facility, která působí v Německu, Polsku, Rakousku a na Slovensku. V obchodní rovině úzce spolupracujeme i s kolegy v sousedních zemích a již se objevují první zakázky na mezinárodní úrovni. Pokud je náš klient s námi spokojen a chtěl by, abychom pro něho pracovali v zahraničí, dochází k rozdělení zakázky. Pokud ale zákazník požaduje, aby veškeré naše služby byly zajištěny tzv. one point of contact, vyhovíme mu a přizpůsobíme se jeho přání.

Doba jde rychle kupředu. To, co zákazníci vyžadovali v nedávné minulosti, dnes již zdaleka nestačí. Jak na tuto dynamickou dobu v nabídkách reagujete?

Samozřejmě doba se mění a věci, které fungovaly před pár lety, nefungují nyní a nebudou fungovat v budoucnosti. Ať už se bavíme o změnách v legislativě, nebo o moderních trendech v oblasti digitalizace. Velkým tématem jsou například otázky ESG a nové předpisy EU. Na druhou stranu je nutné říci, že některé aspekty ESG již firmy v minulosti implementovaly, aniž by předem tušily, že obdobná legislativa bude nastavena. Není to tedy úplné novum. Na druhou stranu je pravda, že ESG pomůže najít určité příležitosti a možnosti růstu, abychom byli připraveni reagovat na požadavky klientů. V STRABAG PFS jsme nic nenechali na poslední chvíli a mnoho opatření jsme v projektech již zařadili pro plnohodnotnou implementaci.

Jak reagují klienti?

Klienti vyžadují moderní přístup a už se nesmíří s nabídkou, jakou jsme předkládali v minulosti. Můžeme tedy mluvit například o robotickém úklidu, byť ne všude lze robotické vysavače použít. Je k tomu potřeba nastavit projekty a správné zvolit vhodné prostory. Někteří klienti na to dnes myslí už při projektování. Často nás zvou ke vznikajícímu projektu, abychom se jako konzultanti vyjádřili k dokumentaci včas a upozornili, jaká úskalí by bylo vhodné vyřešit tak, aby se nové technologie daly implementovat. Zdá se to ekonomicky v prvopočátku nezajímavé, ale následná návratnost ukazuje na vhodnou rentabilitu.  

Jaké jsou vaše budoucí plány v pozici generální ředitelky STRABAG Property and Facility Services?

Ráda bych navázala na práci svého předchůdce a kolegy Jakuba Zlochy. Podařila se nám společně spousta dobrých věcí, například restrukturalizace a optimalizace společnosti. Touto cestou bych mu ráda poděkovala za dosavadní spolupráci a popřála mnoho úspěchů v jeho profesním i soukromém životě. V této chvíli máme mnoho plánů. Soustřeďujeme na naše současné klienty, aby byli spokojení a my jim poskytovali bezchybné služby. A dále se chceme intenzivně soustředit na zvyšování podílu na českém trhu a věnovat se rozvoji v oblasti digitalizace a udržitelnosti. 

 

Arnošt Wagner

Foto: Bohdan Štoček

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *